Aardappels van biologische Boerderij Landzicht (Hoeksche Waard), de komkommer van Bio Kwekerij Frank de Koning (Voorne-Putten), de bloemkool van BloemkolenBas (Hoeksche Waard) en het rundvlees van Hoeve Biesland (Midden-Delfland). We eten steeds meer producten zonder dat we weten waar het precies vandaan komt en hoe het geteeld is. Daar wil restaurant The Harvest samen met de beweging ‘Rotterdam de boer op!’ verandering in brengen: tijdens het eten van een heerlijke lokale, seizoensgebonden en duurzame bowl ontmoet je de boeren die de ingrediënten van het gerecht hebben geproduceerd. Nog nooit zat de boer zo dicht aan tafel.
Horecaondernemer Wessel van Winden richt zich met The Harvest op lokaal, duurzaam en seizoensgebonden producten die ze inkopen bij boeren die ze kennen. “Met lekker eten wil ik de verbinding tussen stad & platteland versterken”, vertelt hij. “Wij kennen alle boeren waar we inkopen. Dat vind ik zelf heel waardevol en vooral ook leuk! Ik heb een sterke behoefte om onze klanten hierin mee te nemen en bij een geserveerd of thuisbezorgd gerecht te vertellen waar de producten vandaan komen en hoe dit is gemaakt. Het eten wordt – in mijn ogen – zo nóg lekkerder. En dat is belangrijk, zo is het win-win voor de boer en de gast.”
Lancering Rotterdam de boer op!-bowl
‘Rotterdam de boer op!’ is een beweging van 22 partijen die - dankzij een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij - samen werken aan meer biodiversiteit op het platteland, lokale en natuurinclusieve producten gemakkelijk verkrijgbaar maken in de stad en een gezonde bedrijfsvoering voor boeren. The Harvest en de beweging ‘Rotterdam de boer op!’ hebben elkaar gevonden in die gezamenlijke doelen en drijfveren: stedelingen inspireren lokaal, duurzaam en seizoensgebonden te eten, het bewustzijn van de consument op voedsel te vergroten en de korte keten inzichtelijk te maken. Het resultaat is de lancering van de Rotterdam de boer op!-bowl, het zomergerecht dat vanaf half mei op de menukaart staat in The Harvest Rotterdam én Delft.
Bij de keuze voor de Rotterdam de boer op!-bowl reist de klant middels een QR-code en video langs de boeren die het voedsel geproduceerd hebben. Wessel: “Het versterkt het gevoel dat je kunt bijdragen aan het landschap rond de stad en geeft een verdieping op de herkomst van het eten.”
Samen biodiversiteit versterken rondom de stad
Hoewel bij The Harvest in eerste instantie de focus lag op het transparant maken van de inkoop, vindt Wessel het nu steeds belangrijker om de biodiversiteit op het boerenland rondom Rotterdam te versterken. “Voor de Rotterdam de boer op!-bowl hebben we daarom ook zo veel mogelijk biologische producten gekozen, van boeren dichtbij de stad. Ik vind het belangrijk om de boeren te kennen en de relatie met hen aan te gaan. Op deze manier begrijp ik steeds beter welke keuzes er gemaakt worden op het boerenbedrijf ten behoeve van duurzaamheid. Zo hoeven sommige boeren niet het label ‘biologisch’ te hebben, maar doen ze wel veel voor de bloemen, bijen en vogels. Zo lang je het verhaal kent, kun je zelf kiezen of je het product wilt, of niet. De afstand tussen stedelingen en het boerenland is steeds groter geworden, die hoop ik weer te verkleinen.”